Jakie są szanse uzyskania odszkodowania lotniczego?

Osobom, które często podróżują i przemieszczają się pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o setki jeżeli nie tysiące kilometrów loty samolotem nie są na pewno obce. Niestety jednak, nie zawsze mogą oni liczyć na taki komfort przelotu jaki obiecały im linie lotnicze, a czasem konieczna może okazać się całkowita zmiana planów z uwagi na fakt, że samolot będzie opóźniony a dany lot się nie odbędzie.

Odszkodowanie za lot

Jakie są w takim przypadku nasze prawa jako konsumenta oraz czy mamy możliwość w rzeczonych sytuacjach ubiegać się o odszkodowanie?

Okazuje się, że jak najbardziej tak. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego gwarantuje wszystkim obywatelom Unii Europejskiej prawo do dochodzenia swoich praw w sytuacji, gdy zaoferowana usługa nie została wykonana, przez co klient mógł ponieść daleko idące straty. W Polsce niestety jednak panuje w dalszym ciągu przekonanie o wszechwładzy przewodników powietrznych, natomiast poszkodowani nie wyrażają chęci ubiegania się o swoje prawa, mimo że sama procedura jest niezwykle prosta i przejrzysta.

Pasażerom przysługuje odszkodowanie za lot opóźniony lub odwołany, przez co zmuszeni byli wykupić kolejny przelot albo nie mieliśmy możliwości dotarcia w określone miejsce docelowe. Co więcej, odszkodowanie przysługuje nam również, jeżeli bez podania przez personel jasnych przyczyn nie zostaliśmy wpuszczeni na pokład samolotu. Niezwykle ważny jest fakt, iż zadośćuczynienie otrzymać możemy po spełnieniu określonych warunków niezależnie od tego jakiego typu lotu dotyczy reklamacja. Mógł to bowiem być lot czarterowy, wakacyjny, zwykły, a także zorganizowany i opłacony przez pracodawcę. Nasze możliwości jako konsumenta są więc całkiem spore i warto zadbać o ich wyegzekwowanie.

Prawo europejskie

Przejdźmy teraz do kwestii najistotniejszej, a więc do tego jaką sumę możemy odzyskać, jeżeli przewoźnik nie wywiązał się ze swoich zobowiązań i nie zrealizował wykupionej przez nas usługi.

Obowiązujące obecnie prawo europejskie stanowi, że zależnie od dotkliwości strat jakie ponieść mógł pasażer na skutek odwołania, opóźnienia czy uniemożliwienia lotu, powinien on od linii otrzymać zadośćuczynienie wynoszące 250, 400 lub nawet 600 Euro, a więc jest o co walczyć, bowiem przy jawnym i znacznym przewinieniu ze strony przewoźnika nasze konto zasilić może suma niemal 2400 złotych, co jest rekompensatą dość znaczną.

Informujemy także, że odszkodowanie należy się nam jako konsumentom nawet w sytuacji, gdy linie lotnicze zapewniły nam niezbędną opiekę, a więc dostarczyły posiłek podczas oczekiwania na lot, czy też zapewniły miejsce na nocleg w sytuacji, gdy przelot został całkowicie odwołany.

Nie zmienia to bowiem faktu, że usługa na której realizację umowę zawiera pasażer z przewoźnikiem nie została zrealizowana. Dzięki przysługującym nam prawom nie musimy obawiać się, że nasza reklamacja zostanie bezpodstawnie odrzucona, a wypłacone odszkodowanie z całą pewnością choć nieco osłodzi nam gorycz oczekiwania lub konieczności rezygnacji z podróży.


Brak opinii

Email tylko do rejestracji. Wymagane pola oznaczone *